Термопомпа въздух-вода е устройство, което използва външния въздух като източник на топлина и като термосифон, за да охлажда или затопля вода. Използвайки принципа на стандартния хладилен цикъл, термопомпата въздух-вода има фреонова система, състояща се от стандартните компресор и топлообменик, за да абсорбира и освобождава топлина от едно място на друго.
Комерсиалните термопомпени системи изпомпват топлината от външния въздух през зимата и я освобождават вътре в помещението, било то чрез фреонов или воден топлообменик. Чрез размяна на ролите на двата изпарителя, процесът се повтаря в обратна посока през лятото. Така помещението се охлажда. Когато една термопомпа е правилно оразмерена и монтирана според стандартите, може да бъде използвана самостоятелно за ефективно и икономично отопление на помящения, битова гореща вода, охлаждане и т.н.
Външният въздух с температура над абсолютната нула (-273С) съдържа някаква топлина в себе си. Термопомпа, която използва въздухът като източник на енергия, изпомпва тази топлина в помещението.
Главните компоненти съставящи една термопомпа са:
Външен топлообменик, който извлича топлина от въздуха.
Вътрешен топлообменик, който предава топлината на бойлери, радиатори, подово отопление.
Компресор, който нагнетява хладилния агент, пренасящ самата топлина в системата.
Отоплението и охлаждането с термопомпи е изключително икономично, поради високата ефективност на процеса, който протича. Те са до 5 пъти по-ефективни от конвенционална електрическа печка с нагревател.
Стандартните термопомпи, които се срещат в повечето домакинства работят до -15С, след това стават неефективни. Панасоник и други небезизвестни климатични производители имат модели, които поддържат висок коефициент до -20С, което се смята за достатъчно за нашите географски ширини.
Компресорът, вентилаторът и четирипътния вентил са единствените движещи се части в тази климатична система, което спомага за голямата надежност и липсата на проблеми. Качеството на изработката варира, но сме ставали свидетели на машини инсталирани през 70-те и 80-те години на 20 век, които все още са в експлоатация.